radość gotowania
Kuchnia,  Umysł

Jak odnaleźć radość gotowania?

Uwielbiam gotować, ale przyznam Ci się, że nie zawsze tak było. Od moich pierwszych prób kulinarnych trochę czasu musiało upłynąć, zanim odnalazłam radość gotowania. Wcale nie pomagało mi to, że byłam ambitna i często próbowałam przyrządzać nowe trudne i słynne dania. Kiedyś wyszukiwałam skomplikowane przepisy, mozolnie starałam się jak najwierniej odwzorować danie, a gdy wszystko nie wyglądało jak na obrazku, czułam się sfrustrowana, a także zmęczona po wielogodzinnym ślęczeniu w kuchni.

To wszystko spowodowało, że gotowanie było dla mnie bardziej stresującym i mozolnym zajęciem niż źródłem spełnienia czy przyjemności. Dziś gotowanie jest moją pasją. Mam świadomość drogi, którą przebyłam i chciałam się podzielić z Tobą kilkoma spostrzeżeniami. Poniżej wypunktowałam dla Ciebie wskazówki, które być może pomogą Ci odnaleźć radość gotowania.

Co odbiera radość gotowania?

  1. Zbyt wysoko ustawiona poprzeczka. To nie jest dobry pomysł, by na samym początku drogi (na przykład przygody z gotowaniem) wyznaczać sobie trudne do zrealizowania cele, które wymagają sporej wprawy, doświadczenia, wiedzy. Jeśli na przykład nie jesteś sprawna fizycznie, właściwie nigdy nie biegałaś z własnej woli, a teraz postanowisz, że wstaniesz i przebiegniesz 5 kilometrów, to jest nieomal pewne, że raczej Ci się nie uda. W dodatku możesz poczuć się sfrustrowana, że nie jesteś tak dobra, jak byś chciała. Ale jeżeli zaczniesz od dystansu dostosowanego do Twoich aktualnych możliwości, to masz realną szansę zrealizować postawiony przed sobą cel i odczuwać satysfakcję z tego powodu. Nic nie stoi oczywiście na przeszkodzie, by później – wraz ze wzrostem własnych możliwości – nieco poprzeczkę podnosić. Nie zapominaj, że każdy autentyczny rozwój to proces rozłożony w czasie.
  2. Zbyt skomplikowane przepisy. Ten punkt nieco wiąże się z poprzednim. Jeśli na samym początku przygody z gotowaniem chcesz przyrządzić bardzo egzotyczne i skomplikowane danie, do którego składniki musisz zbierać po całym mieście lub ściągać z Internetu, to bardzo możliwe, że zniechęci Cię to do eksperymentów kulinarnych.
  3. Brak wiary we własne umiejętności. Prawdopodobnie umiesz więcej niż myślisz. Więc próbuj gotować jak najczęściej. Nawet nie do końca udane próby pozwolą Ci doskonalić swoje umiejętności.
  4. Lekceważenie własnych preferencji kulinarnych. W dawnych czasach zdarzało mi się na ślepo podążać za przepisami. Nawet jeśli od razu wiedziałam, że podana ilość cukru będzie dla mnie za duża, to nie robiłam odstępstw. Na pewno domyślasz się, jaki był tego efekt. Często później żałowałam, że nie kierowałam się własnymi intuicjami i osobistym poczuciem smaku. Zaufaj sobie i własnym potrzebom.
  5. Nadmierna ufność w przekazy medialne. Początkujący kucharze czasem czują się rozczarowani, że ich danie nie wygląda jak na fotkach z Instagrama. Weź jednak pod uwagę, że dania przedstawiane w mediach społecznościowych są z reguły stylizowane. Ponadto prezentowane zdjęcia często poddawane są obróbce graficznej. Piękny wygląd nie jest gwarancją idealnego smaku. I odwrotnie.

Jak czerpać radość z gotowania?

  1. Nie staraj się odwzorowywać przepisów kulinarnych 1:1, dodaj coś od siebie, zmieniaj składniki według własnego upodobania i uznania. Uwierz w siebie, obudź w sobie twórcze moce.
  2. Jeśli masz już jakieś doświadczenie w kuchni, próbuj zupełnie ograniczać korzystanie z przepisów kulinarnych. A jeżeli akurat wcale nie wiesz, jak coś zrobić – tylko przeczytaj raz przepis, zapamiętaj ogólną koncepcję dania i kieruj się później już tylko własnym doświadczeniem i poczuciem smaku. Pomyśl o tym: czy przyjemniejsze jest przepisywanie wiersza, czy tworzenie własnego? Czy fajniej jest przerysowywać rysunki, czy tworzyć własne? Twórcze działanie w każdej dziedzinie przynosi wiele radości.
  3. Zacznij od najprostszych dań, najlepiej takich, których nawet nie trzeba piec, smażyć czy gotować. Wymyśl swoje własne śniadanie marzeń. Niech Twój talerz opowie jakąś historię. Połówka jajka może być łodzią, a plasterek żółtego sera żaglem (tu przyda się wykałaczka). Sałata może służyć za powierzchnię wody, a z kawałków szczypiorku wbitego w twarożek zrobisz natomiast przybrzeżne zarośla.
  4. Zaopatrz się w kuchenne gadżety, dzięki którym przyrządzanie posiłków będzie i łatwiejsze, i bardziej satysfakcjonujące.
  5. Uwierz, że warto gotować i że przyrządzanie zdrowych dań w domu to oszczędność pieniędzy i inwestycja we własne zdrowie.
  6. Jeśli aktywnie korzystasz z mediów społecznościowych, pochwal się czasem, co udało Ci się przyrządzić, i przyjmuj gratulacje. Bardzo możliwe, że zachęci Cię to do dalszych eksperymentów.
  7. Jeśli niektóre Twoje eksperymenty kulinarne nie będą w pełni udane – nie przejmuj się. Mniej udane próby to naturalny element rozwoju.

By czerpać radość z życia, trzeba też umieć – po pierwsze – trochę sobie odpuścić, a po drugie przynajmniej czasem działać po swojemu. Życzę Ci wielu kulinarnych sukcesów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial
error: Content is protected !!